6 tips om jouw conversies te verhogen op jouw website

Een website is tegenwoordig haast onmisbaar voor elk bedrijf. Voor vele bedrijven is de website ook dé plek waar sales plaatsvinden. Bijvoorbeeld wanneer je een e-commerce website runt.

Daarom is het belangrijk dat de website zodanig is ingericht dat het gebruiksvriendelijk is en de klant snel duidelijk maakt wat je verkoopt. Dit geldt zowel voor de homepage als alle andere pagina’s.

Bij Appec staan we bij velen bekend om het ontwikkelen van apps. Maar wist je dat we ook webdesigners in huis hebben, die jou kunnen helpen een goed converterende website op te zetten?

In dit artikel geven we je wat tips om rekening mee te houden bij het (laten) maken van een website. Met behulp van deze tips over conversie-optimalisatie heb je in no-time een hoger conversiepercentage.

1. Is het duidelijk wat je aanbiedt?

Dit lijkt een simpele vraag, maar we zien dat dit vaak misgaat op websites. Als verkoper denk je dat jouw bezoekers altijd direct begrijpen wat jij doet, maar wanneer je wat dieper kijkt, merk je dat de informatie toch wat meer to-the-point mag zijn.

Uit onderzoek blijkt namelijk dat bezoekers van websites al binnen de eerste paar seconden beslissen of ze op een website blijven of weer vertrekken. Ze zijn immers op zoek naar een oplossing voor hun probleem, en als ze in de war raken van de informatie op de website, zoeken ze gewoon verder op het internet.

Daarom is het belangrijk dat je direct ‘boven de fold’ duidelijk maakt wat je aanbiedt en welk probleem jij oplost. Hier komt ook bij kijken dat je sterke webteksten schrijft om bezoekers te overtuigen van jouw aanbod.

Boven de fold is een term die wordt gebruikt om aan te geven welk gedeelte van de website de bezoeker als eerste ziet. Dat is dus het bovenste gedeelte voordat je begint met scrollen.

Als je de belangrijkste informatie bewaart voor onderaan, zul je vanzelfsprekend veel klanten mislopen. Maak vooral gebruik van korte, duidelijke zinnen met de belangrijkste kernwoorden erin verwerkt.

2. Wijs de bezoeker de weg

Iedere website is anders, en zo ook die van jou. Hoewel jij precies weet waar je naartoe moet navigeren op jouw website om iets te vinden, is dat voor de bezoeker niet per se meteen duidelijk. Daarom is het belangrijk dat je de bezoeker de weg wijst door middel van duidelijke knoppen en/of links.

De bezoeker heeft een probleem om op te lossen, en is op zoek naar een makkelijke manier om van dit probleem af te komen. Je maakt het de bezoeker gemakkelijk door bijvoorbeeld een duidelijke knop midden in het scherm te plaatsen met de ‘oplossing’.

Dit kan bijvoorbeeld zijn: ‘bekijk hier onze elektrische scooters’, als het een elektrische scooterwinkel betreft. Zo weet de klant meteen waar hij of zij op moet klikken om verder te gaan. Laat jouw bezoekers vooral niet zoeken.

3. Toon een knop met dè oplossing

Voortbouwend op de vorige tip: jouw bezoekers hebben geen tijd om de hele dag op de website rond te kijken naar wat je allemaal aanbiedt. Ze hebben een probleem dat opgelost moet worden, en ze zijn op de een of andere manier op jouw website uitgekomen.

Nu ze eenmaal op jouw website zijn, is het belangrijk dat ze hun probleem zo snel mogelijk kunnen oplossen. Laat ze niet te lang zoeken, anders zijn ze weer door naar de volgende website.

Je maakt ze duidelijk wat ze moeten doen door een duidelijke volgende stap aan te bieden. Dit is vaak een knop waar ze op moeten drukken om verder te gaan.

Dit kan bijvoorbeeld een knop zijn met de tekst ‘plaats in winkelmand’ of ‘vraag offerte aan’. Het zal je misschien zijn opgevallen dat de teksten in de actieve vorm staan. Dit stimuleert actie, en werkt dus beter dan bijvoorbeeld ‘bestellen’ of ‘offerte aanvragen’.

Zorg ervoor dat deze knop op een zichtbare locatie staat, en dat er zo min mogelijk afleiding is waardoor de klant zich kan bedenken. Als voorbeeld kun je de website van Netflix bekijken. Het is vrij duidelijk wat ze van je willen wanneer je op hun website belandt.

4. Benadruk de belangrijkste onderdelen

Het kan zijn dat je op jouw website verschillende producten of diensten aanbiedt. Echter zullen de meeste klanten op zoek zijn naar bepaalde producten of diensten die de kern vormen van jouw bedrijf.

Zorg ervoor dat deze dan ook het meest naar voren komen op de website. Zo kan de meerderheid van de bezoekers deze producten of diensten snel terug vinden. Door bezoekers te veel opties te willen geven in een keer, kan dat voor verwarring en frustratie zorgen. De klant moet dan te lang zoeken. Dus bedenk van tevoren wat jouw kernproducten of -diensten zijn.

Het is voor de klant belangrijk dat die zich aangesproken voelt door jouw boodschap. Zo niet, dan gaat de klant door naar een andere website. Daarom moet het voor de klant meteen duidelijk worden dat dit hét product of dé dienst is waar die naar op zoek is.

Hiervoor kan het belangrijk zijn om in gesprek te gaan met de doelgroep en te kijken naar wat zij belangrijk vinden voordat ze een beslissing nemen.

5. Veelgestelde vragen

Websitebezoekers komen met veel vragen te staan wanneer ze overwegen om iets te bestellen. Hoe onduidelijker het voor ze is, hoe minder geneigd ze zijn om zaken met je te doen. Wees dus erg specifiek over wat ze kunnen verwachten. Soms komen bepaalde vragen steeds opnieuw terug. Dit kan een indicatie zijn dat dat belangrijke informatie is voor jouw klanten.

Je kunt deze onzekerheden wegnemen door een gedeelte te plaatsen met veelgestelde vragen. Het voordeel hiervan is tweevoudig: het zorgt voor minder mailtjes van twijfelende klanten, waardoor je minder klantenservice hoeft te doen.

Daarnaast zorgt het voor een hogere conversie. Zorg er wel voor dat de meest essentiële informatie ‘hogerop’ de pagina staat uitgelicht. Veelgestelde vragen zijn meer bedoeld voor overige procesmatige details.

6. Social proof

Testimonials, reviews, keurmerken, statistieken, social media-cijfers: dit zijn allemaal voorbeelden van social proof. Om het vertrouwen van websitebezoekers te winnen, is het belangrijk dat ze weten dat ook anderen jouw bedrijf vertrouwen. Mensen nemen namelijk liever deel aan iets dat al bekend en vertrouwd is, dan aan iets dat nog nieuw en onbekend is.

Hoe meer je jouw bezoekers laat zien dat ook anderen tevreden zijn met de zaken die ze met jou hebben gedaan, hoe minder twijfels jouw bezoekers hebben. Licht alle cijfers, sterretjes en complimenten dus duidelijk uit op jouw sales page.

background triangle background triangle background triangle background triangle background triangle background triangle

Klaar om jouw idee te lanceren?

Kom in contact