3 belangrijke tips voor een hoger conversiepercentage op je website

Conversiepercentage verhogen met conversie optimalisatie

Een website is tegenwoordig haast onmisbaar voor elk bedrijf. Voor vele bedrijven is de website ook dé plek waar sales plaatsvinden. Daarom is het belangrijk dat de website zodanig is ingericht dat het gebruiksvriendelijk is en de klant snel duidelijk maakt wat je verkoopt. Dit geldt zowel voor de homepage als alle andere pagina’s.

Bij Appec staan we bij velen bekend om het ontwikkelen van apps. Maar wist je dat we ook webdesigners in huis hebben, die jou kunnen helpen een goed converterende website op te zetten? In dit artikel geven we je wat tips om rekening mee te houden bij het (laten) maken van een website. Met behulp van deze tips over conversie-optimalisatie heb je in no-time een hoger conversiepercentage.

 

1. Is het duidelijk wat je aanbiedt?

Dit lijkt een simpele vraag, maar we zien dat dit vaak misgaat op websites. Als verkoper denk je dat jouw bezoekers altijd direct begrijpen wat jij doet, maar wanneer je wat dieper kijkt, merk je dat de informatie toch wat meer to-the-point mag zijn. Uit onderzoek blijkt namelijk dat bezoekers van websites al binnen de eerste paar seconden beslissen of ze op een website blijven of weer vertrekken. Ze zijn immers op zoek naar een oplossing voor hun probleem, en als ze in de war raken van de informatie op de website, zoeken ze gewoon verder op het internet.

Daarom is het belangrijk dat je direct ‘boven de fold’ duidelijk maakt wat je aanbiedt en welk probleem jij oplost. Boven de fold is een term die wordt gebruikt om aan te geven welk gedeelte van de website de bezoeker als eerste ziet. Dat is dus het bovenste gedeelte voordat je begint met scrollen. Als je de belangrijkste informatie bewaart voor onderaan, zul je vanzelfsprekend veel klanten mislopen. Maak vooral gebruik van korte, duidelijke zinnen met de belangrijkste kernwoorden erin verwerkt.

 

2. Wijs de bezoeker de weg

Iedere website is anders, en zo ook die van jou. Hoewel jij precies weet waar je naartoe moet navigeren op jouw website om iets te vinden, is dat voor de bezoeker niet per se meteen duidelijk. Daarom is het belangrijk dat je de bezoeker de weg wijst door middel van duidelijke knoppen en/of links.

De bezoeker heeft een probleem om op te lossen, en is op zoek naar een makkelijke manier om van dit probleem af te komen. Je maakt het de bezoeker gemakkelijk door bijvoorbeeld een duidelijke knop midden in het scherm te plaatsen met de ‘oplossing’. Dit kan bijvoorbeeld zijn: ‘bekijk hier onze elektrische scooters’, als het een elektrische scooterwinkel betreft. Zo weet de klant meteen waar hij of zij op moet klikken om verder te gaan. Laat jouw bezoekers vooral niet zoeken.

 

3. Benadruk de belangrijkste onderdelen

Het kan zijn dat je op jouw website verschillende producten of diensten aanbiedt. Echter zullen de meeste klanten op zoek zijn naar bepaalde producten of diensten die de kern vormen van jouw bedrijf. Zorg ervoor dat deze dan ook het meest naar voren komen op de website, zodat de meerderheid van de bezoekers de best verkopende producten of diensten snel terug kan vinden. Door bezoekers te veel opties te willen geven in een keer, kan dat voor verwarring en frustratie zorgen, omdat de klant dan langer moet zoeken. Dus bedenk van tevoren wat jouw kernproducten of -diensten zijn.

background triangle background triangle background triangle background triangle background triangle background triangle