Bedrijfsapp maken: 4 essentiële vragen voor ondernemers

app laten bouwen of maken

Een bedrijfsapp maken kan veel voordelen hebben. Maar het is belangrijk om eerst stil te staan bij bepaalde vragen. In dit artikel zetten we uiteen welke factoren meespelen bij het ontwikkelen van een app voor bedrijven. Je wil immers een app laten ontwikkelen die goed aansluit bij jouw product en/of diensten en logische aanvulling vormt voor jouw bedrijf.

 

Vraag 1: Waarom laat je een app bouwen?

De eerste vraag die je jezelf moet stellen voordat je een app laat ontwikkelen is eentje die in het eerste opzicht vrij voor de hand ligt: waarom? Een app dient namelijk een doel te dienen, en kan potentieel helpen jouw bedrijf nog succesvoller te maken. Hiervoor is het belangrijk om eerst stil te staan bij welke functie de app zal dienen naast de producten of diensten die jouw bedrijf al levert.

Een app laten ontwikkelen kost wat tijd en geld. Dat is het uiteindelijk echter wel waard als er een effectieve strategie achter zit. Is het bijvoorbeeld een app om de communicatie tussen werknemers vlotter te laten lopen? Is de app bedoelt om klanten meer te betrekken bij het bedrijf? Of is de app juist het kernpunt van het bedrijf, en plaatsen klanten hun bestellingen in de app zelf?

Mocht je er zelf nog niet helemaal over uit zijn, helpen wij je vanzelfsprekend met het nadenken over hoe je een app het beste kunt implementeren voor jouw bedrijf.

Hier zijn 6 goede redenen om een app te laten maken voor jouw bedrijf:

 

1. Meer klantbinding

Een app zorgt voor meer loyaliteit vanuit jouw doelgroep. Wanneer iemand jouw app op zijn of haar telefoon heeft staan, heeft diegene jouw producten of diensten altijd binnen handbereik. Dit zorgt voor meer toegankelijkheid, en kun je jouw vaste gebruikers constant blijven voorzien van de laatste updates en aanbiedingen.

 

2. Makkelijker en efficiënter verkopen

Doordat een app jouw producten en/of diensten toegankelijker maakt voor jouw klanten, kun je ook beter verkopen. Gebruikers kunnen met enkele drukken op hun scherm betalingen afronden. Met alle digitale betalingsmogelijkheden van tegenwoordig zijn er ook verschillende manieren voor gebruikers om te betalen. Banken blijven ook constant hun eigen apps verder ontwikkelen en moedigen hun klanten aan om bankzaken via de app te regelen. Dit zorgt er ook voor dat gebruikers te allen tijde een betaalmiddel paraat hebben staan op hun mobiele apparaat.

 

3. Branding en professionaliteit

Het hebben van een app in bijvoorbeeld de App Store of de Google Play Store zorgt ervoor dat jouw bedrijf vaker wordt gezien. Wanneer mobiele gebruikers jouw merk continu tegenkomen in deze appwinkels, krijgt jouw merk meer bekendheid. Ook zorgt dit voor een stukje vertrouwen, doordat mensen jouw logo op den duur zullen herkennen, en zullen daardoor sneller zaken met je doen. Verder oogt het natuurlijk ook erg professioneel om een app te hebben. Je laat jouw klanten hiermee zien dat je via verschillende kanalen bereikbaar bent.

 

4. App als kernpunt van het bedrijf gebruiken

Een app kan een mooie aanvulling zijn op de producten of diensten die je al aanbiedt als bedrijf. Maar ook kan de app zélf jouw bedrijf zijn. Denk maar bijvoorbeeld aan bedrijven als Uber, Spotify en Whatsapp: simpele apps met een specifieke functie die de hoeksteen van een groot bedrijf vormt.

 

5. Schaalbaarheid

Het mooie van apps is dat met de technologie erachter van alles mogelijk is. Je kunt bepaalde processen automatiseren, en je kunt klanten hun eigen zaken laten regelen via de app. Doordat je veel kunt automatiseren, kun je jouw werknemers tijd, en dus jouw bedrijf geld besparen. Doordat de technologie het werk voor jou doet, kun je jouw bedrijf schaalbaar maken terwijl je er minder werk in hoeft te stoppen. Door de mogelijkheid van zelfservice voor klanten, krijg je minder vragen binnen en kun je je focussen op andere zaken.

 

6. Inspelen op de behoeftes van mobiele gebruikers

Door de populariteit van smartphones verwachten veel gebruikers tegenwoordig dat er een app bestaat voor datgene wat ze nodig hebben. Een applicatie laten maken voor jouw bedrijf, stelt je in staat in te spelen op deze behoefte. Hierdoor maak je het leven gemakkelijker voor mobiele gebruikers die hun zaken willen regelen via een app. De markt voor mobiele apps groeit alsmaar door. Door een eigen app te hebben, zorg je ervoor dat je overal vindbaar bent.

 

Vraag 2: Wat is de doelgroep van jouw app?

Ook is de doelgroep van belang voor het maken van de app. Gaat het om een app voor jongeren, of misschien voor werkzoekenden tussen 40 en 50 jaar? Jouw doelgroep bepaalt op verschillende manieren hoe de app wordt gestructureerd, welke toon er wordt gezet in de taal en bijvoorbeeld ook in hoe het design eruit komt te zien.

 

Vraag 3: Welk platform kies je voor jouw app?

Bij apps denk je natuurlijk al gauw aan iOS en Android, maar er zijn uiteraard nog meer mogelijkheden. Ook afhankelijk van de vorige vraag, namelijk welke doelgroep jouw bedrijf heeft, kun je bepalen waar jouw doelgroep zit. Misschien kom je wel tot de conclusie dat je eigenlijk een web app nodig hebt, die mensen via de browser kunnen benaderen. Lees ook onze blog over verschillende type apps!

Wat ons brengt bij de volgende vraag:

 

Vraag 4: Welk soort app laat je ontwikkelen?

Wanneer je een app laat ontwikkelen zijn er verschillende soorten apps om uit te kiezen. Het gaat hierbij om web apps, native apps en hybride apps. Iedere variant heeft zo zijn eigen voor- en nadelen, en kan op basis van jouw specifieke eisen de juiste keuze zijn voor jouw bedrijf.

We hebben al een artikel geschreven dat wat dieper ingaat op de verschillen tussen web apps, native apps en hybride apps, en zullen het daarom kort toelichten.

Web apps zijn kort gezegd apps die je kunt benaderen via een browser. Dit maakt het erg universeel en toegankelijk voor de gebruiker. Een native app is een app die specifiek is gebouwd voor een platform, zoals bijv. iOS en Android. Dit zorgt ervoor dat de app de volledige functionaliteit kan gebruiken van het betreffende besturingssysteem. En verder zijn er nog de hybride apps, die lijken op native apps, maar gebouwd zijn om te kunnen werken om verschillende platforms. Hierdoor zijn ze wat veelzijdiger en vaak ook goedkoper om te laten ontwikkelen.

background triangle background triangle background triangle background triangle background triangle background triangle