Geld verdienen met jouw app? De 5 beste verdienmodellen

Een app ontwikkelen en ermee verdienen? Voordat ondernemers nadenken over app-ontwikkeling, is het verstandig om eerst een verdienmodel te kiezen.

Er zijn vele manieren om geld te verdienen met een mobiele app. Wij hebben voor jou een overzicht gemaakt met de 5 sterkste verdienmodellen die invloed hebben op hoe jouw bedrijfsapp zal werken. We leggen hierbij de voor- en nadelen uit, zodat jij de juiste keuze kunt maken.

Wil je liever direct in gesprek komen met een developer? Boek dan hier jouw kennismakingsgesprek.

1. Software as a Service (SaaS)

Je hebt vast weleens van SaaS gehoord. SaaS staat voor Software as a Service. Dit betekent dat je jouw software – dus jouw app – in een abonnementsvorm aanbiedt aan jouw gebruikers.

Bij een SaaS betalen de gebruikers een vast maandbedrag om gebruikt te kunnen maken van de software. Je maakt zelf vast ook gebruik van SaaS-abonnementen. Denk maar bijvoorbeeld aan Netflix: jij betaalt maandelijks om gebruik te maken van hun digitale filmcollectie.

Het grootste voordeel van SaaS is dat jouw inkomsten ontzettend voorspelbaar zijn. Doordat je weet hoeveel gebruikers je hebt, en welk abonnement zij hebben, weet je hoeveel je per maand verdient.

Een grote uitdaging bij een SaaS-model is dat je jouw huidige gebruikers continu tevreden moet houden om maandelijks te laten betalen. Ook moet je ervoor zorgen dat je steeds nieuwe gebruikers blijft vinden.

Zolang je er steeds meer gebruikers bij krijgt dan dat er vertrekken, zit je in ieder geval in de juiste richting. Dit wordt ook wel de churn rate genoemd.

2. Freemium-model

Het freemium-model hangt nauw samen met SaaS, en gaan vaak ook hand in hand. Freemium betekent dat je zowel een betaalde als een gratis versie hebt van jouw software. Op deze manier kunnen nieuwe gebruikers de software gratis gebruiken met beperkte functionaliteit.

Indien gebruikers power users worden, kunnen ze upgraden naar het premium-abonnement. Ze hebben hier dus zelf de keuze in. Bij een SaaS-model daarentegen wordt er vaak gebruikgemaakt van een gratis proefperiode, waarna je moet betalen.

3. Webshop

Steeds meer mensen doen hun aankopen via de smartphone. Het is daarom erg interessant om een mobiele webshop op te zetten voor jouw bedrijf. Zo kunnen klanten namelijk direct vanuit de app hun aankopen doen. Dit maakt het voor hen veel laagdrempeliger om te shoppen.

Het voordeel voor jou als ondernemer is dat een mobiele webshop bepaalde extra functionaliteiten heeft. Via een mobiele app kun je de gebruiker, in tegenstelling tot een website, namelijk beter bereiken.

Doordat jouw webshop op iOS of Android draait, kun je bijvoorbeeld push-notificaties gebruiken. Hierdoor kun je klanten sneller op de hoogte houden van aanbiedingen. Of je kunt ze meteen laten weten wanneer een product weer op voorraad is.

4. In-app aankopen

In-app aankopen zijn een slimme manier om geld te verdienen aan power users. Het verschil met het freemium-model is dat gebruikers zelf bepalen wanneer ze een aankoop doen. Het is dus geen abonnement.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan een spel waarbij je punten kunt kopen om bepaalde upgrades te unlocken. Of denk aan een digitaal platform voor bedrijven waarbij gebruikers credits gebruiken om van bepaalde functies gebruik te maken.

Het grote voordeel van in-app aankopen is dat je de app gratis kunt aanbieden. Dit maakt het voor nieuwe gebruikers laagdrempelig om de app te downloaden. Op het moment dat ze de ultieme ervaring willen, kunnen ze hiervoor extra aankopen doen wanneer ze dat willen.

5. Betaalde app

Je kunt natuurlijk ook de app zelf betaald maken in de App Store of Play Store. Gebruikers betalen dan eenmalig aan het begin om de app te downloaden. Dit model brengt weer verschillende voor- en nadelen met zich mee.

Voordelen van een betaalde app

1. Een inkomstenbron

Uiteraard is het meest voor de hand liggende voordeel van het ontwikkelen van een app dat je er geld mee verdient. Je krijgt betaald voor ieder keer dat de app wordt gekocht, wat op zichzelf al zorgt voor een cashflow.

Er zijn bijvoorbeeld bedrijven die dit als hun bedrijfsmodel gebruiken, en dat de downloads van de app hun voornaamste inkomsten genereren.

2. Meer betrokkenheid van gebruikers

Gebruikers die de app downloaden zijn meer betrokken. Niet iedereen heeft zin om te betalen voor een app. Zelfs als een app slechts een paar euro kost, is het toch een extra drempel om een app te downloaden. Degenen die dan vervolgens een betaalde app downloaden, tonen dus ook meer commitment.

Deze commitment betekent voor ondernemers dus ook dat deze gebruikers meer voor het bedrijf over hebben dan anderen.

Nadelen van een betaalde app

Eigenlijk is er maar één groot nadeel voor het hebben van een betaalde app: minder downloads. Hiervoor hadden we het al over het feit dat het betalen voor een app een extra drempel is. Dat betekent dat je dus buiten de appwinkel om sterk moet inzetten op het promoten van jouw app.

Dit zorgt er dus ook voor dat minder mensen hier interesse in zullen hebben. Je sluit dus eigenlijk een deel van de potentiële doelgroep uit door er geld voor te rekenen.

Wanneer klanten van ons een app laten maken, kan dit voor verschillende doeleinden zijn. Hierdoor is het lastig om voor iedereen de ene of de andere keuze aan te raden. Het hangt helemaal af van jouw type bedrijf.

Wat is het beste voor mijn app?

Of het verstandig is om jouw app betaald te maken, hangt volledig af van wat voor soort app jij hebt en wat je hiermee wilt bereiken.

Denk bijvoorbeeld aan een app als Facebook: zij willen ervoor zorgen om een zo groot mogelijk netwerk van gebruikers op te bouwen. Dit brengt met zich mee dat het voor een bedrijf als Facebook onverstandig zou zijn om een extra drempel op te werpen. Bij apps die netwerkgericht zijn is het dan dus ook vaak verstandiger om voor een gratis of freemium-model te gaan.

Bij apps waar het de gebruiker puur gaat om toegang tot de app, kan het interessanter zijn om voor een betaald model te gaan. Vooral wanneer het bijvoorbeeld gaat om een productiviteitsapp voor een bedrijf: dit kan dan worden beschouwd als een investering in plaats van een kostenpost.

Denk dus goed na over wat de gebruiker wil halen uit de app voordat je begint aan het ontwikkeltraject. Ook is het belangrijk om alvast na te denken over jouw app-promotiestrategie.

Jasper Rietrae

Jouw app-idee bespreken?

Bij Appec hebben we jarenlange ervaring in het bouwen van apps voor iOS en Android, web apps en websites op maat.

Prik meteen een datum vast voor een vrijblijvend consultatiegesprek via de knop hieronder.

background triangle background triangle background triangle background triangle background triangle background triangle

Klaar om jouw idee te lanceren?

Kom in contact