Effectievere marketing door middel van een eigen app

Als ondernemer heb je vast een Facebookpagina, Instagram-account, ben je te vinden op Twitter, LinkedIn en andere sociale media. Veel van dit soort platformen dienen namelijk als conversiekanalen voor bedrijven. Daarmee heb je een groot bereik, omdat vrijwel iedereen tegenwoordig op social media zit; er is zo makkelijk interactie met je cliënten. Althans, dat denken velen.

 

Concurrentie op social media

Uit onderzoek van Buffer1, waarbij 43 miljoen posts werden geanalyseerd, is gebleken dat er steeds minder interactie is tussen de bedrijven en hun klanten op social media. Van 2017 tot 2018 heeft volgens de analyse deze interactie met meer dan 50 procent afgenomen. Hoewel social media uiteraard nog erg in trek is en blijft, lijkt het te zijn afgenomen in betekenis.

Dit komt doordat er veel meer online concurrentie is op de platformen; bedrijven met een Facebookpagina hebben weliswaar hun content kwantitatief gereduceerd, maar dat wat de bedrijven plaatsen is steeds doelgerichter en kwalitatiever; mensen met kennis van marketing worden steeds beter in hun werk. Het klakkeloos posten van kattenvideo’s is hierdoor niet meer voldoende.

Ook al gaat dus het aantal posts per bedrijf omlaag, deze worden steeds beter, waardoor het moeilijker wordt voor jouw bedrijf om de aandacht van jouw doelgroep te behouden en dus je marketingplan effectief uit te voeren.

Ook gebruiken steeds meer bedrijven Facebook voor hun marketingstrategie, waardoor tijdlijnen van mensen vol komen te staan met steeds meer posts van bedrijven, wat betekent dat jouw bedrijf hierdoor minder zichtbaar is. En deels ook vanwege de kattenvideo’s.

Ook is het zo dat sociale media niet alleen als conversiekanaal worden gebruikt, maar ook nog eens vaak de bepalende factor is van hoe mensen op een site terechtkomen.

 

Toename appgebruik

Om een website te bezoeken wordt meestal de pc of laptop gebruikt, maar het smartphonegebruik voor online activiteiten stijgt significant vergeleken met het gebruik van desktops. Het aantal paginabezoeken van een website gaat er dus op achteruit, terwijl het appgebruik juist toeneemt.

Uit onderzoek van Forrester3 is namelijk gebleken dat we 85% van de tijd die we op onze smartphones gebruiken aan apps besteden en slechts een veel kleiner percentage aan zoekmachines zoals Google of Safari. Een eigen app voor jouw bedrijf is daarom wellicht een veel efficiëntere manier om je klanten te bereiken.

 

 

Bron: COMSCORE

 

Apps nemen veel vaker de functie van websites over, omdat je in apps veel doelgerichter dat kunt vinden wat je zoekt dan op zoekmachines. Zo wordt er voor bijvoorbeeld wooninspiratie vaak eerst op Pinterest gekeken, waarna er in de app van Amazon wordt gezocht op de meubelnamen die in de Pinterest-app gevonden zijn.

Met een eigen app kun je jouw doelgroep veel effectiever targeten, zonder dat je je zorgen hoeft te maken dat je posts wegvallen tussen die van jouw concurrenten.

background triangle background triangle background triangle background triangle background triangle background triangle