Het verschil tussen een wireframe en een prototype

appec verschil wireframe en prototype

Bij het designen van een app worden verschillende processen doorlopen. Twee belangrijke fases van een app-design zijn de wireframe en het prototype. Deze twee termen worden vaak door elkaar gehaald – soms zelfs door professionals. In dit artikel legen we de verschillen en de relevantie uit tussen de twee termen.

Wat is een wireframe?

Een wireframe is het skelet van de app; het is een schets van hoe de app eruit gaat zien zonder alle details in te vullen. Een wireframe kan op een simpele manier worden gemaakt door het design uit te schetsen op papier, of het kan worden gedaan designsoftware zoals bijvoorbeeld Figma of Adobe XD.

Het idee van een wireframe is dat je een beeld krijgt van waar alle elementen komen te staan. Het gaat dus vooral om de structuur. Ook kun je in de wireframe al beschrijvingen en titels plaatsen, om te kunnen zien of alles goed gepositioneerd is.

Wanneer een wireframe af is, en de designer is tevreden met het ontwerp, kan de designer doorgaan naar de volgende stap: het prototype maken.

Waarom eerst beginnen met een wireframe?

Het is veel efficiënter werken om met een wireframe te beginnen voordat je aan het prototype begint. Dit is vooral van belang bij erg ingewikkelde designs. Bij eenvoudige designs zal er meer overlap zitten tussen de twee fases van ontwerpen.

Je kunt natuurlijk ook meteen beginnen met het prototype. Maar zonder wireframe kan het zijn dat je in het prototype veel meer wijzigingen moet doorvoeren, omdat je meer beslissingen over de structuur moet nemen later in het proces. Als je begint met de wireframe heb je de structuur al meteen in overzicht, en kun je daarop voortbouwen in het prototype.

Wat is een prototype?

Het prototype is de designfase waarin de app daadwerkelijk weergeeft hoe de app eruit zal komen te zien. In de vorige stap, de wireframe, is de structuur bepaald en is alles gepositioneerd. Bij het prototype wordt dit ontwerp ingevuld met alle kleuren, inhoud en wat basisfunctionaliteit om uit te testen.

Waarom is een wireframe en een prototype belangrijk?

Waarom een  wireframe of prototype maken in plaats van meteen te programmeren? Want met een wireframe en prototype kun je veel overzichtelijker zien hoe alles eruit gaat zien en kun je veel sneller wijzigingen doorvoeren. Zo voorkom je dat je extra tijd kwijt bent bij het daadwerkelijk programmeren van de software. Je hoeft alleen maar het design van het prototype te volgen. Veel efficiënter dus. Ook zorgen beide processen voor een optimale UI en UX in de app.

Wat gebeurt er na het protoype?

Wanneer het protoype af is, zullen we beoordelen of we tevreden zijn met hoe de app eruit zal komen te zien. Ook onze klanten krijgen het prototype te zien voordat we alles gaan bouwen. Zo kunnen we veel sneller schakelen, en kan de klant feedback geven voordat we het grootste deel van de tijd in het project zullen steken. Designs zijn dus erg handig voor het creëren van visuele weergaves van apps voordat ze werkelijkheid worden.

background triangle background triangle background triangle background triangle background triangle background triangle