4 tips voor een succesvolle lancering van jouw app

Wanneer je een app inzet voor jouw bedrijf, komt er meer bij kijken dan alleen het laten ontwikkelen ervan. De markt voor mobiele apps is namelijk groot en groeit continu. Om ervoor te zorgen dat jouw app er bovenuit springt, is het belangrijk dat je met de volgende factoren rekening houdt.

 

1. Op tijd beginnen met de marketing

De marketing van een app begint eigenlijk al ruim vóór de lancering. Op het moment dat je een marketingcampagne inzet, duurt het namelijk even voordat je bekendheid krijgt bij jouw doelgroep. Als je begint met de marketing na de lancering, heb je een app gelanceerd waar nog niemand van af weet, en staat de app stof te vergaren in de appwinkel. Het kan dan een tijdje duren totdat mensen vertrouwen beginnen te krijgen in de app en het downloaden. Door ruim van tevoren te beginnen met het vergaren van bekendheid, zorg je ervoor dat jouw gebruikers vanaf dag één al direct in actie komen.

 

2. Focussen op de juiste doelgroep

Je hebt een app laten bouwen, en hebt deze gelanceerd, maar voor wie is die bedoelt? Afhankelijk van wie jouw doelgroep is kies je bijvoorbeeld een bepaalde tone-of-voice. De doelgroep heeft niet alleen invloed op de teksten die je gebruikt, maar ook bijvoorbeeld op hoe ingewikkeld de app wordt, welke kleuren je gebruikt en welke functionaliteit je aanbiedt. Denk dus niet alleen maar aan wat de app doet, maar denk ook na over voor wie de app bedoeld is enwaarrom zij de app zouden willen gebruiken.

 

3. Toegevoegde waarde bieden

Voor veel problemen bestaan er al oplossingen in de markt. Biedt jouw app iets bijzonder? Het is natuurlijk erg aantrekkelijk om te zien dat een andere app succesvol is, en dit na te doen. Maar wat deze apps juist zo succesvol maakt is dat zij het probleem van hun doelgroep op een unieke manier oplossen. Dus zorg ervoor dat je origineel bent, en kijk niet alleen maar naar wat de rest van de markt doet.

 

4. In gesprek gaan met gebruikers

Zonder gebruikers is een app niet veel waard. Daarom is het belangrijk dat je goed blijft kijken naar welke behoefte jouw gebruikers of potentiële gebruikers hebben. Je bouwt de app immers voor hen. Door continu vragen te stellen, en goed op te letten wanneer gebruikers ergens tegenaan lopen, kun je veel leren over hun behoeftes. Als je vele vragen krijgt over een bepaald onderdeel van de app, kan dat bijvoorbeeld wijzen op bepaalde informatie die ontbreekt, of niet goed is uitgelicht. Door de app continu te blijven afstemmen op basis van jouw gebruikers, zorg je ervoor dat ze loyaal blijven en een fijne ervaring hebben bij het gebruiken van jouw app.

background triangle background triangle background triangle background triangle background triangle background triangle