De voordelen en nadelen van een betaalde app

Voordat je een app op de markt zet is het belangrijk om na te denken of dit een gratis app wordt (zoals de meeste apps) of dat het een betaalde wordt. Beide modellen hebben hun voor- en nadelen, en in dit artikel zullen we ons focussen op betaalde apps.

 

Voordelen van een betaalde app

1. Een inkomstenbron

Uiteraard is het meest voor de hand liggende voordeel dat je er geld mee verdient. Je krijgt voor ieder keer dat de app wordt gekocht betaald, wat op zichzelf al zorgt voor een cashflow.

Er zijn bijvoorbeeld bedrijven die dit als hun bedrijfsmodel gebruiken, en dat de downloads van de app hun voornaamste inkomsten genereren.

 

2. Meer betrokkenheid van gebruikers

Gebruikers die de app downloaden zijn meer betrokken. Niet iedereen heeft zin om te betalen voor een app. Zelfs als een app slechts een paar euro kost, is het toch een extra drempel om een app te downloaden. Degenen die dan vervolgens een betaalde app downloaden, tonen dus ook meer commitment.

Deze commitment betekent voor ondernemers dus ook dat deze gebruikers meer voor het bedrijf over hebben dan anderen.

 

Nadelen van een betaalde app

Eigenlijk is er maar één groot nadeel voor het hebben van een betaalde app: minder downloads. Hiervoor hadden we het al over het feit dat het betalen voor een app een extra drempel is.

Dit zorgt er dus ook voor dat minder mensen hier interesse in zullen hebben. Je sluit dus eigenlijk een deel van de potentiële doelgroep uit door er geld voor te rekenen.

 

Wat is het beste voor mijn app?

Of het verstandig is om jouw app betaald te maken, hangt volledig af van wat voor soort app jij hebt en wat je hiermee wilt bereiken.

Denk bijvoorbeeld aan een app als Facebook: zij willen ervoor zorgen om een zo groot mogelijk netwerk van gebruikers op te bouwen. Dit brengt met zich mee dat het voor een bedrijf als Facebook onverstandig zou zijn om een extra drempel op te werpen. Bij apps die netwerkgericht zijn is het dan dus ook vaak verstandiger om voor een gratis of freemium-model te gaan.

Bij apps waar het de gebruiker puur gaat om toegang tot de app, kan het interessanter zijn om voor een betaald model te gaan. Vooral wanneer het bijvoorbeeld gaat om een productiviteitsapp voor een bedrijf: dit kan dan worden beschouwd als een investering in plaats van een kostenpost.

Denk er dus ook goed aan wat de gebruiker wil halen uit de app.

background triangle background triangle background triangle background triangle background triangle background triangle