Bij het designen van een app worden verschillende processen doorlopen. Twee belangrijke fases van een app-design zijn de wireframe en het prototype. Deze twee termen worden vaak door elkaar gehaald. In dit artikel focussen wij ons op de wireframe. Wat is een wireframe? En hoe kun je een wireframe maken? Je leest het hier.
Wat is een wireframe?
Een wireframe is het ‘skelet’ van een app, en is een belangrijk onderdeel van het UI/UX designproces. Het is een schets van hoe de app eruit gaat zien vlak voordat ze een eigen app laten maken.
Een wireframe kan worden gemaakt door het design slechts uit te schetsen op papier, of het kan uitgebreider worden gedaan met designsoftware zoals bijvoorbeeld Figma of Adobe XD.
Het idee van een wireframe is dat je een beeld krijgt van waar alle elementen komen te staan. Het gaat dus vooral om de structuur. Ook kun je in de wireframe al beschrijvingen en titels plaatsen, om te kunnen zien of alles goed gepositioneerd is.
Wanneer een wireframe af is, en de designer is tevreden met het ontwerp, kan de designer doorgaan naar de volgende stap: het prototype maken. Een prototype is min of meer hetzelfde als een mockup, maar er zit een klein technisch verschil tussen.
Wat is het nut van een wireframe?
Het UI/UX designproces is veel efficiënter wanneer je een wireframe maakt voordat je aan het prototype begint. Dit is vooral van belang bij ingewikkelde designs. Bij eenvoudige designs zal er meer overlap zitten tussen de twee fases van ontwerpen. Of soms zal de wireframe zelfs worden overgeslagen.
Je kunt natuurlijk ook meteen beginnen met het prototype. Maar zonder wireframe kan het zijn dat je in het prototype veel meer wijzigingen moet doorvoeren, omdat je meer beslissingen over de structuur moet nemen later in het proces.
Als je begint met de wireframe heb je de structuur al voor jezelf uitgeschets en kun je daarop voortbouwen in het prototype.
Wat is een prototype?
Het prototype is de designfase waarin de app daadwerkelijk weergeeft hoe de app eruit zal komen te zien. In de vorige stap, de wireframe, is de structuur bepaald en is alles gepositioneerd. Bij het prototype wordt dit ontwerp ingevuld met alle kleuren, inhoud en wat basisfunctionaliteit om uit te testen.
Waarom is een wireframe en een prototype belangrijk?
Waarom een wireframe of prototype maken in plaats van meteen te programmeren? Met een wireframe en prototype kun je veel overzichtelijker zien hoe alles eruit gaat zien en kun je veel sneller wijzigingen doorvoeren.
Op deze manier voorkom je dat je extra tijd kwijt bent bij het daadwerkelijk programmeren van software. Je hoeft alleen maar het design van het prototype te volgen. Veel efficiënter dus.
Ook zorgt het vooraf ontwerpen van een app voor een optimale UI en UX, omdat je werkt vanuit een design in plaats van de programmeur al het werk te laten doen.
Wat gebeurt er na het protoype?
Wanneer het protoype af is, zullen we beoordelen of we tevreden zijn met hoe de app eruit zal komen te zien.
Ook onze klanten krijgen het prototype te zien voordat onze app-bouwers aan de slag gaan met de app uitbouwen. Zo kunnen we veel sneller schakelen, en kan de klant feedback geven voordat we het grootste deel van de tijd in het project zullen steken.
Designs zijn dus erg handig voor het creëren van visuele weergaves van apps voordat ze werkelijkheid worden.
Jouw app-idee bespreken?
Bij Appec hebben we jarenlange ervaring in het bouwen van apps voor iOS en Android, web apps en websites op maat.
Prik meteen een datum vast voor een vrijblijvend consultatiegesprek via de knop hieronder.
Of bel meteen naar +31 (0) 24 202 243 5.