De user flow is een belangrijk onderdeel van het ontwikkelproces van een app. Je kunt dit zien als de blauwdruk van jouw applicatieprocessen. Wanneer jouw applicatie een slecht-geoptimaliseerde user flow heeft, kan dit jou veel gebruikers en potentiële klanten kosten.
Wat is een user flow?
Een user flow is een diagram met een visuele weergave van het pad dat jouw gebruikers zullen bewandelen in jouw app. Dit geeft je inzicht in de structuur van de applicatie en zorgt ervoor dat je dit kunt optimaliseren.
Een applicatie bestaat uit verschillende componenten, en kan soms een erg ingewikkelde structuur hebben. Door de user flow ruim van tevoren uit te denken zorg je ervoor dat jouw app zorgt voor een betere user experience voor jouw gebruikers. Dit maakt het proces van een app ontwikkelen significant efficiënter, omdat je eigenlijk al een soort blauwdruk hebt van alle stappen.
De user flow moet niet worden verward met een customer journey of een user journey. De user flow is net iets specifieker dan de user journey, wat er sterk mee samenhangt. De customer journey is weer een stap breder, en kijkt naar hoe de doelgroep interactie heeft met jouw bedrijf in het algemeen.
Uit welke onderdelen bestaat een user flow?
Niet iedere user flow ziet er hetzelfde uit. Dat is omdat iedere applicatie anders is. Afhankelijk van wat voor soort applicatie je hebt, en wat jouw doel is, kan het er dus flink anders uitzien.
Wel zijn er enkele overeenkomsten. Een user flow bestaat veelal uit de volgende componenten:
- Een startpunt: dit is het punt waar de gebruiker de applicatie binnenkomt.
- Touchpoints: dit zijn alle interactiemomenten die een gebruiker tegenkomt tot aan het eindpunt.
- Beslissingspunten: alle stappen waarin de gebruiker een beslissing moet nemen die de verdere user flow beïnvloedt (vaak conditioneel).
- Een eindpunt: het stuk nadat de laatste actie is uitgevoerd (denk aan een bevestiging nadat je je hebt aangemeld voor een account).
Een applicatie kan meerdere user flows hebben op basis van de actie die gebruikers ondernemen. Zo kan een app bijv. een user flow hebben voor het aanmeldingsproces, en een andere flow voor het plaatsen van een bestelling. Hoe groter de app, hoe ingewikkelder deze structuur wordt en hoe dieper je moet nadenken over alle tussenstappen.
Hoe creëer je de ultieme structuur voor jouw applicatie?
Je wil natuurlijk dat jouw gebruikers de beste user experience hebben tijdens het gebruiken van de app. Daarvoor kun je op de volgende punten letten:
- Een logische structuur: dit klinkt misschien voor de hand liggend, maar het is belangrijk dat iedere stap op het juiste moment komt. Dit zorgt ervoor dat de gebruiker niet in de war raakt tijdens het gebruiken van de app. Dit betekent bijvoorbeeld dat de gebruiker na het aanmelden naar een bevestigingspagina stuurt. Je wil alle stappen zo intuïtief mogelijk maken.
- Geen onnodige stappen toevoegen: hoe meer moeite de gebruiker moet doen om een actie uit te voeren, hoe frustrerender de app wordt. Daarom wil je alle overbodige stappen verwijderen en het jouw gebruikers zo makkelijk mogelijk maken. Denk bijv. aan het bestelproces op Bol.com: daar kun je met een paar drukken op de knop een bestelling plaatsen.
- Foutmeldingen voorkomen: er is weinig dat frustrerender is bij het gebruiken van een app dan wanneer je een foutmelding krijgt op een cruciaal moment. Iedere bug die de flow van een gebruiker verstoort, kan ervoor zorgen dat gebruikers jouw applicatie verwijderen en je hun vertrouwen verliest.
- Laadtijden: ook de laadtijden hebben invloed op de user flow. Moet een gebruiker te laten wachten tijdens een stap? Dan kan het ervoor zorgen dat je gebruikers of klanten verliest.
Conclusie
De user flow is een belangrijk stappenplan tijdens het proces van een app ontwikkelen. Dit is vooral het geval wanneer je een complexe applicatie hebt.
Door een goede user flow te bouwen zorg je ervoor dat jouw applicatie een goede UX heeft. Dit zorgt voor tevreden gebruikers en betere conversies. Wil je een app laten bouwen met een goed uitgedachte user flow? Dan kun je het beste een professionele app ontwikkelaar inschakelen.
Wanneer jouw app is geoptimaliseerd voor user experience en meer converteert, kan dit jouw omzet significant verhogen. Wil je zelf een app laten maken? Praat dan met onze developers en wij denken met je mee over de structuur van jouw app.
Jouw app-idee bespreken?
Bij Appec hebben we jarenlange ervaring in het bouwen van apps voor iOS en Android, web apps en websites op maat.
Prik meteen een datum vast voor een vrijblijvend consultatiegesprek via de knop hieronder.
Of bel meteen naar +31 (0) 24 202 243 5.