In applicatie-ontwikkeling zijn er bepaalde ’technische’ termen die veel worden gebruikt. De term ‘bug’ is een veelgebruikte term onder software developers. Dus wat is een bug nou eigenlijk? En wat kun je ertegen doen wanneer je hiermee te maken hebt?
Wat is een bug?
Een bug is een fout in software waardoor bepaalde functies niet kunnen worden uitgevoerd. Een applicatie bestaat uit verschillende componenten. Denk bijvoorbeeld aan een login-systeem of een kalender om afspraken in te plannen.
Wanneer de code achter deze functies gebrekkig is, krijg je foutmeldingen – en in het ergste geval kan de hele applicatie zelfs niet meer werken.
Je komt een bug veelal tegen op het moment dat je vastloopt wanneer je iets probeert uit te voeren. Maar een bug kan in principe ook schadeloos en onopvallend zijn.
Bugs zijn iets waar ontwikkelaars continu mee bezig zijn, en iedere nieuwe update aan een applicatie moet er grondig op worden getest. Hoeveel bugs je hebt in jouw software hangt er mede van af wie jouw software heeft ontwikkeld. Bij een ervaren appontwikkelaar is de kans op bugs een stuk kleiner.
Hoe ontstaat een bug?
Een bug kan op verschillende manieren ontstaan. Dit maakt het soms ook lastig om bugs te achterhalen en op te lossen. Soms komt het door een typfoutje ergens in de code, waardoor de code niet goed kan worden uitgevoerd. En in andere gevallen kan het een grootschaliger probleem zijn.
Een grootschaliger probleem in software kan ontstaan doordat een groot deel van de code op een verkeerde manier is geschreven. Dit betekent dat wanneer deze fout wordt ontdekt, een groot deel van de code weer herschreven moet worden. Dit kan veel tijd en geld kosten.
Daarom is een ervaren appontwikkelaar inschakelen een verstandige beslissing voor ondernemers.. Dit zorgt ervoor dat je op de lange termijn zo min mogelijk problemen krijgt met jouw software. Op een later moment hoef je dan ook niet steeds de code te laten herschrijven om de fouten recht te trekken.
Ontwikkelaars gebruiken ook vaak de term ‘spaghetticode’ voor applicaties die onprofessioneel zijn gebouwd. Ze bestaan uit een heleboel willekeurige stukjes code die in elkaar zijn gehusseld in de hoop dat het werkt. Op het moment dat ergens een wijziging wordt aangebracht, valt alles weer uit elkaar.
Wat moet je doen tegen softwarebugs?
Wanneer je op zoek gaat naar de oorzaak van een bug en dit probeert op te lossen, wordt dat debuggen genoemd. Programmeersoftware heeft hier vaak een aparte functie voor, genaamd een debugger. Dit helpt om problemen sneller en efficiënter op te sporen.
Dit zijn de stappen die je doorloopt:
Stap 1: De eerste stap van een bug oplossen is altijd de oorzaak vinden.
Stap 2: Vervolgens dien je vast te stellen hoe grootschalig het probleem is. Soms is het slechts een kwestie van ergens een spatie verwijderen. Maar soms kan het ook zijn dat er grote delen van de applicatie moeten worden herschreven.
Stap 3: Nadat de bug is vastgesteld, wordt de oplossing geschreven in de code. Dit wordt ook wel patching genoemd. De verbetering in de code die je toevoegt aan het project is dan de patch. Echter moet je deze patch vooraf goed testen en ervoor zorgen dat er geen nieuwe problemen ontstaan doordat de code is veranderd. Testen is een cruciaal onderdeel van het bouwen van applicaties.
Stap 4: Wanneer je zeker weet dat de patch werkt en dat de nieuwe code klaar is om live te gaan, voer je een commit uit. Dit betekent dat de nieuwe code wordt toegevoegd aan de software. De term commit wordt veelal gebruikt omtrent versie-controlesystemen zoals Git en Github.
Hoe kun je softwarefouten voorkomen?
Het voorkomen van bugs is belangrijk om de gebruikers van jouw applicatie een zo goed mogelijke gebruikerservaring te bieden. Wil jij ervoor zorgen dat je bugs zoveel mogelijk voorkomt wanneer je een nieuwe applicatie lanceert? Let dan op de volgende punten:
1. Schakel een ervaren appontwikkelaar in om een maatwerk app te laten maken van hoge kwaliteit. Dit is in de korte termijn wellicht een stuk duurder, maar zal je op de langere termijn een hoop gedoe besparen.
2. Laat je jouw applicatie in-house maken? Zorg er dan voor dat de app uitgebreid wordt getest op fouten. Een belangrijk onderdeel van het testen is om een stresstest uit te voeren, en kijken of je de app kunstmatig kan breken.
3. Probeer de app zo modulair mogelijk te bouwen. Dit betekent dat de app bestaat uit verschillende onderdelen, die los van elkaar worden gebouwd. Wanneer je één module aanpast, heeft dat dus minder invloed op de overige modules.
Ervaren appontwikkelaar nodig?
Heb jij zelf een idee voor een app en wil je deze app laten maken op een professionele manier (dus zonder bugs)? Schakel Appec dan in om jouw iOS-, Android of web app te bouwen.
Wij hebben een team van app developers en designers die ervoor zorgen dat jij een premium-kwaliteit applicatie krijgt die zorgen voor de ultieme gebruikerservaring.
Wil je een ontwikkelaar spreken? Aarzel dan niet om een vrijblijvend gesprek in te plannen om jouw idee te laten valideren.
Jouw app-idee bespreken?
Bij Appec hebben we jarenlange ervaring in het bouwen van apps voor iOS en Android, web apps en websites op maat.
Prik meteen een datum vast voor een vrijblijvend consultatiegesprek via de knop hieronder.
Of bel meteen naar +31 (0) 24 202 243 5.