Een bug oplossen is een belangrijk onderdeel van het takenpakket van een applicatieontwikkelaar. Bugs zorgen ervoor dat jouw gebruikers een frustrerende ervaring kunnen krijgen met jouw applicatie, wat ook zorgt voor een slechte reputatie van jouw bedrijf.
Wil je bugs oplossen en ervoor zorgen dat jouw gebruikers een positieve ervaring hebben met jouw software? Volg dan de stappen hieronder.
Bug oplossen in 6 stappen
Wanneer je een bug in jouw software hebt kan dit voor veel veel problemen zorgen. Niet ieder bug is hetzelfde, wat betekent dat de ernst van een softwarebug sterk afhangt van welke effecten het heeft.
Bugs hebben vaak ook invloed op hoe de eindgebruiker jouw applicatie ervaart. Komen ze veel bugs tegen, of komen ze een grote bug tegen die het gebruik van de software erg in de weg zit? Dan heb je een groot probleem met jouw user experience, wat ervoor kan zorgen dat je gebruikers kwijtraakt.
We willen er natuurlijk voor zorgen dat de software die we aanbieden zo vlekkeloos mogelijk werkt. Daarom leggen we je in 6 stappen uit hoe wij een bug oplossen, en hoe jij dat zelf ook kunt doen:
Stap 1: bug identificeren
De eerste stap van debugging, oftewel een bug oplossen, is het identificeren ervan. De meeste bugs zou je eigenlijk al ontdekt moeten hebben voordat je jouw software lanceert. Wanneer wij een app testen is dat een van de factoren waar we op letten.
Heb je al een testversie van jouw app gelanceerd? Dan is het cruciaal dat je jouw eerste gebruikers de gelegenheid biedt om bugs te rapporteren. Hier kun je een vragenformulier voor gebruiken of een popup waar ze dit snel kunnen melden.
Heb je jouw app al definitief gelanceerd in de markt? Ook dan is het belangrijk om altijd te blijven zoeken naar verbeteringen en jouw gebruikers de gelegenheid te bieden om feedback te geven. Sommige bedrijven bieden zelfs bug bounties aan, waarbij ze hun gebruikers belonen voor het identificeren van bugs.
Stap 2: bug reproduceren
Nu je de bug hebt geïdentificeerd, wil je kijken of je deze kunt reproduceren. Dit betekent dat je een soort stresstest uitvoert waarbij je probeert te ontdekken in welke situaties de software ‘breekt’.
Het kunnen reproduceren van een bug maakt het een stuk gemakkelijker wanneer je de bug gaat oplossen, want je weet nu in welke onderdelen van jouw applicatie het voorkomt.
Stap 3: oorzaak achterhalen
Je weet nu in welke situaties de bug verschijnt. Dus nu kun je in de code gaan duiken en zoeken naar de bug. Hier zijn ook verschillende ontwikkelingstools voor, die je erbij kunnen helpen. Ook zien we de laatste jaren steeds meer gebruik van AI bij het vinden van bugs in een programma.
Stap 4: patch schrijven (bug oplossen)
Wanneer je de bug hebt gevonden in de code is het tijd om de patch te schrijven. Een patch is de oplossing van de bug. Het is dus een stukje gewijzigde code die ervoor moet zorgen dat de bug definitief verdwijnt.
Stap 5: patch testen
Voordat je jouw patch live zet, is het belangrijk dat je deze uitgebreid test. De belangrijkste redenen hiervoor zijn:
- Je wil zeker weten dat jouw patch werkt.
- Je wil voorkomen dat de patch zorgt voor nieuwe bugs.
Stap 6: patch live zetten
Wanneer je jouw patch uitgebreid hebt getest en zeker weet dat de software hiermee beter gaat werken, kun je het live zetten. Dit wordt ook wel deployen genoemd. De nieuwe versie van jouw software wordt nu over de oude versie gezet.
Als je bijvoorbeeld in de App Store een update downloadt voor een van jouw apps, zul je zien dat er een changelog is. In de changelog staan de wijzigingen die zijn aangebracht in de nieuwe versie van een app, waaronder bug fixes.
De gevolgen van bugs in jouw software
Een bug is, afhankelijk van de grootte ervan, iets dat je zoveel mogelijk wil voorkomen. Daar zijn verschillende redenen voor:
- Het zorgt voor frustratie bij gebruikers.
- Het kan ervoor zorgen dat je gebruikers/klanten kwijtraakt.
- Het zorgt voor een negatieve associatie met jouw bedrijf.
- Het kan ervoor zorgen dat je belangrijke data kwijtraakt of dat het niet goed wordt geregistreerd.
Uiteindelijk wil je dat jouw gebruikers de best mogelijk user experience hebben. Hiervoor is het noodzakelijk dat je bugs goed in de gaten houdt, en waar nodig oplost.
Zo voorkom je fouten in jouw applicaties
Het beste is natuurlijk om bugs zoveel mogelijk te voorkomen. De beste manier om bugs te voorkomen is om met ervaren applicatie-ontwikkelaars te werken. Zo hebben wij bij Appec verschillende specialisten in huis die jarenlange ervaring hebben in het ontwikkelen van applicaties.
Door de beste mensen in huis te hebben die ieder hun eigen specialisatie te hebben zorgen wij ervoor dat je bugs zoveel mogelijk voorkomt. Denk je er nou zelf aan om een mobiele of webapplicatie te laten ontwikkelen? Maak dan een afspraak voor een vrijblijvend intakegesprek.
Jouw app-idee bespreken?
Bij Appec hebben we jarenlange ervaring in het bouwen van apps voor iOS en Android, web apps en websites op maat.
Prik meteen een datum vast voor een vrijblijvend consultatiegesprek via de knop hieronder.
Of bel meteen naar +31 (0) 24 202 243 5.