Een app ontwikkelen en ermee verdienen? Voordat ondernemers nadenken over hun eigen app laten maken, is het verstandig om eerst een verdienmodel te kiezen.
Er zijn vele manieren om geld te verdienen met een mobiele app. Wij hebben voor jou een overzicht gemaakt met de 5 beste verdienmodellen voor jouw bedrijfsapp. We leggen de voor- en nadelen uit, zodat jij de juiste keuze kunt maken.
1. Software as a Service (SaaS)
Je hebt vast weleens van SaaS gehoord. SaaS staat voor Software as a Service. Dit betekent dat je jouw software – dus jouw app – in een abonnementsvorm aanbiedt aan jouw gebruikers.
Bij een SaaS betalen de gebruikers een vast maandbedrag om gebruik te kunnen maken van de software. Je maakt zelf vast ook gebruik van SaaS-abonnementen. Denk maar bijvoorbeeld aan Netflix: door maandelijks te betalen kun je toegang krijgen tot hun films en series.
Het grootste voordeel van SaaS is dat je een voorspelbaar inkomen hebt. Je weet namelijk precies hoeveel gebruikers je hebt en hoeveel zij per maand betalen.
Een grote uitdaging bij een SaaS-model is dat je jouw huidige gebruikers continu tevreden moet houden. Je wil namelijk zo veel mogelijk voorkomen dat zij opzeggen (of “churnen”). En dat terwijl je ook nog bezig bent met nieuwe gebruikers vinden.
Zolang je er steeds meer gebruikers bij krijgt dan dat er vertrekken, zit je in ieder geval in de juiste richting. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
2. Freemium-model
Het freemium-model hangt nauw samen met SaaS. Beide gaan vaak ook hand in hand. Freemium betekent dat je zowel een betaalde als een gratis versie hebt van jouw software. Op deze manier kunnen nieuwe gebruikers de software gratis gebruiken met beperkte functionaliteit.
Indien gebruikers power users worden, kunnen ze upgraden naar het premium-abonnement. Ze beslissen dus zelf wanneer ze overstappen.
Bij een SaaS-model daarentegen wordt er vaak gebruikgemaakt van een gratis proefperiode, waarna je moet betalen. Dat is anders dan het freemium-model.
3. Webshop
Steeds meer mensen doen hun aankopen via de smartphone. Het is daarom erg interessant om een mobiele webshop op te zetten voor jouw bedrijf. Zo kunnen klanten namelijk direct vanuit de app hun aankopen doen. Dit maakt het voor hen veel laagdrempeliger om te shoppen.
Het voordeel voor jou als ondernemer is dat een mobiele webshop bepaalde extra functionaliteiten heeft. Via een mobiele app kun je de gebruiker, in tegenstelling tot een website, namelijk beter bereiken.
Doordat jouw webshop op iOS of Android draait, kun je bijvoorbeeld push-notificaties gebruiken. Hierdoor kun je klanten sneller op de hoogte houden van aanbiedingen. Of je kunt ze meteen laten weten wanneer een product weer op voorraad is.
4. In-app aankopen
In-app aankopen zijn een slimme manier om geld te verdienen aan power users. Het verschil met het freemium-model is dat gebruikers losse aankopen doen. Het is dus geen abonnement.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan een spel waarbij je punten kunt kopen om bepaalde upgrades te unlocken. Of denk aan een digitaal platform voor bedrijven waarbij gebruikers credits gebruiken om van bepaalde functies gebruik te maken.
Het grote voordeel van in-app aankopen is dat je de app gratis kunt aanbieden. Dit maakt het voor nieuwe gebruikers laagdrempelig om de app te downloaden. Op het moment dat ze de ultieme ervaring willen, kunnen ze hiervoor extra aankopen doen wanneer ze dat willen.
5. Betaalde app
Je kunt natuurlijk ook de app zelf betaald maken in de App Store of Play Store. Gebruikers betalen dan eenmalig aan het begin om de app te downloaden. Dit model brengt weer verschillende voor- en nadelen met zich mee.
Voordelen van een betaalde app
1. Een inkomstenbron
Uiteraard is het meest voor de hand liggende voordeel van een app dat je er geld mee verdient. Je krijgt betaald voor ieder keer dat de app wordt gekocht, wat dus op zichzelf al een inkomstenbron is.
Er zijn bijvoorbeeld bedrijven die dit als hun verdienmodel gebruiken, en dat de downloads van de app hun voornaamste inkomsten genereren.
2. Meer betrokkenheid van gebruikers
Gebruikers die de app downloaden zijn meer betrokken. Niet iedereen heeft zin om te betalen voor een app. Zelfs als een app slechts een paar euro kost, is het toch een extra drempel om een app te downloaden. Degenen die dan vervolgens betalen voor de app, tonen dus ook meer commitment.
Deze commitment betekent voor ondernemers dus ook dat deze gebruikers meer voor het bedrijf over hebben dan anderen. Afhankelijk van jouw business model kan het slim zijn om je te focussen op een specifieke doelgroep, en gratis gebruikers eruit te filteren.
Nadelen van een betaalde app
Eigenlijk is er maar één groot nadeel voor het hebben van een betaalde app: minder downloads. Hiervoor hadden we het al over het feit dat het betalen voor een app een extra drempel is. Dat betekent dat je dus buiten de appwinkel om sterk moet inzetten op het promoten van jouw app.
Je sluit dus eigenlijk een deel van de potentiële doelgroep uit door er geld voor te rekenen. Als jouw bedrijf een brede doelgroep heeft, kan dat erg nadelig zijn.
Wat is het beste voor mijn app?
Of het verstandig is om jouw app betaald te maken, hangt volledig af van wat voor soort app jij hebt en wat je hiermee wilt bereiken.
Denk bijvoorbeeld aan een app als Facebook: zij willen ervoor zorgen om een zo groot mogelijk netwerk van gebruikers op te bouwen. Dit brengt met zich mee dat het voor een bedrijf als Facebook onverstandig zou zijn om een extra drempel op te werpen. Bij apps die netwerkgericht zijn is het dan dus ook vaak verstandiger om voor een gratis of freemium-model te gaan.
Bij apps waar het de gebruiker puur gaat om toegang tot de app, kan het interessanter zijn om voor een betaald model te gaan. Vooral wanneer het bijvoorbeeld gaat om een productiviteitsapp voor een bedrijf: dit kan dan worden beschouwd als een investering in plaats van een kostenpost.
Denk dus goed na over wat de gebruiker wil halen uit de app. Ook is het belangrijk om alvast na te denken over jouw app-promotiestrategie. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen met ons. Een ervaren app-bouwer zal je hier dan in begeleiden.
Welk verdienmodel kies jij?
Een app ontwikkelen kan verschillende doelen hebben. Hierdoor is het lastig om voor iedereen de ene of de andere keuze aan te raden. Het hangt helemaal af van jouw type bedrijf. Wij denken graag met je mee. We hebben jarenlange ervaring in het bouwen van apps in verschillende branches.
Wil je een app developer spreken over jouw business model? Maak dan gelijk een afspraak.
Jouw app-idee bespreken?
Bij Appec hebben we jarenlange ervaring in het bouwen van apps voor iOS en Android, web apps en websites op maat.
Prik meteen een datum vast voor een vrijblijvend consultatiegesprek via de knop hieronder.
Of bel meteen naar +31 (0) 24 202 243 5.